Koppling till kursplaner 4-6
Här är förslag på koppling till kursplaner i projektet ”Piffa upp skolans toaletter”.
Biologi
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den. (Hur renas avloppsvatten?)
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel. (Vad händer med kroppen om man ”håller sig i fem timmar?”)
- Människans organsystem. Några organs namn, utseende, placering, funktion och samverkan. (Hur fungerar vårt matspjälkningssystem?)
- Kritisk granskning och användning av information som rör biologi. (Diverse filmer om reningsverk etc.)
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
(Dokumentera med hjälp av digitala hjälpmedel, skapa tabeller och diagram – analogt och digitalt.)
Kemi
- Vattnets egenskaper och kretslopp. (Hänger ihop med biologi och rening av produkter. Vad händer om vi häller lacknafta i toaletten och spolar? Kemisk rening av avloppsvatten, vilka kemikalier används?)
- Vanliga kemikalier i hemmet. Deras användning och påverkan på miljön och människan samt hur de är märkta och bör hanteras.
- Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan. (Vad behöver vi för att leva? Vad blir restprodukterna av det vi äter/dricker? Vad innehåller dessa restprodukter?)
- Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller. (Dokumentera med hjälp av digitala hjälpmedel, skapa tabeller och diagram – analogt och digitalt.)
Teknik
- Föremål som innehåller rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter. (Hur fungerar en toalettstol/vattenkran?)
- Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en cykel eller i ett enkelt produktions- eller transportsystem.
- Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö, till exempel vatten- och avloppssystem och system för återvinning. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta. (Hur fungerar et avloppssystem? Kan vi spola ner vad som helst i toaletten?)
- Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö. (Varför har man valt koppar som vattenledningsrör? Varför inte järn?)
- Dokumentation av tekniska lösningar: skisser med vyer och måttangivelser, ord samt fysiska och digitala modeller. (Skapa skisser/ritningar över toaletten.)
- Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer. (Bygg din egen toalett i en skokartong. Använd rätt skala – se matematik.)
Svenska
- Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt. (Att läsa texter kopplade till avlopp, vattenrening etc.)
- Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. (Använda digitala verktyg för att skapa presentationer/texter som är multimodala, och därmed är tillgängliga för alla.)
- Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet. (Söka fakta om vattenreningsverk, avlopp, olika yrken etc.)
- Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt. (Viktigt att faktan man hämtar kommer från fler ställen än ett.)
Matematik
- Grundläggande geometriska två- och tredimensionella objekt samt deras egenskaper och inbördes relationer. (En toalett har många geometriska figurer i sig. Vilka kan du hitta på ”din” toalett?)
- Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.
- Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. (Bygg din toalett av en skokartong.)
- Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas. (Räkna ut area, omkrets och eventuellt skala (utmaning på 4-6).)
- Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.
- Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas. (Uppskatta måtten på din toalett i mm, cm, dm, m. Kan vi använda oss av måttenheten ”famn”. Varför? Varför inte?)