Spara på vatten
Inledning
Den här lektionen handlar om något av det mest värdefulla vi har – vatten! I stora delar av världen är vatten en bristvara. Och även om vi har dricksvatten direkt ur kranen så måste vi tänka på hur vi använder det.
Ämnen
Biologi och Geografi
Fakta
Människor behöver vatten. I Sverige har vi dricksvatten direkt ur kranen hemma och i skolan. Men så ser det inte ut överallt i världen. På vissa platser måste människor gå långa sträckor för att hämta vatten till matlagning och hygien.
Även i Sverige kan vi få brist på vatten vid torka. Den enkla tillgången till vatten i Sverige har också bidragit till att vi slösar på vatten i onödan. Att använda mycket vatten i kombination med perioder med lite nederbörd bidrar till att grundvattnet minskar.
Vad är grundvatten och var finns det?
- Grundvatten är vatten som finns nere i marken.
- Det bildas när regn och smält snö rinner ner genom jord och berg.
- Grundvatten samlas i sprickor och hålrum under markytan.
- Vi kan ta upp grundvatten genom att borra brunnar.
- Grundvatten är en viktig källa till dricksvatten.
- Det kan ta lång tid för naturen att fylla på nytt grundvatten.
Problem med låga grundvattennivåer
Ungefär halva befolkningen i Sverige får sitt dricksvatten från ytvatten – alltså vatten från sjöar eller vattendrag som renas i vattenverk. Det gäller främst större städer som Stockholm, Göteborg och Malmö.
Men många får sitt dricksvatten från grundvatten, särskilt på landsbygden och i mindre orter. Det kan vara genom egna brunnar eller via kommunala vattenverk som använder grundvatten. Om det inte regnar tillräckligt och grundvattnet minskar kan det bli svårt att få vatten ur kranen, särskilt där man har egen brunn.
Diskutera i grupper
- Var finns grundvatten någonstans?
Vad händer om grundvatten tar slut? - Hur kan vi se till att grundvattnet inte tar slut?
Spara på vatten
- Duscha kort i stället för att bada i badkar, om du har ett.
- Stäng av kranen när du borstar tänderna eller tvålar in dig.
- Kör bara diskmaskin och tvättmaskin när de är fulla, och använd eko-program.
- Vill du ha kallt vatten hemma? Ställ en flaska eller kanna i kylskåpet i stället för att spola länge i kranen.
Så här använder vi vatten
I Sverige använder varje person i genomsnitt cirka 140 liter vatten per dygn. Fördelningen ser ungefär ut så här:
- Personlig hygien: 60 liter
- Toalettspolning: 30 liter
- Disk: 15 liter
- Tvätt: 15 liter
- Mat och dryck: 10 liter
- Övrigt: 10 liter
Arbeta i grupper
Nu får ni använda er egen kreativitet. Börja med att brainstorma och försök komma på andra sätt hur man kan spara på vatten. Börja med att tänka på skolan, hemmet, idrottshallen och andra vanliga ställen där vi förbrukar vatten. Hur kan vi göra för att minska vår användning av vatten?
Om ni hinner – försök också komma på förslag på hur kommuner, skolor eller företag kan spara på vatten.
Exit ticket
- Ge tre exempel på hur man kan spara på vatten?
Koppling till kursplaner
Centralt innehåll
Biologi
Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Geografi
Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.
Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.