• Om VVSYN
  • Vvsyrken
  • Instagram
VVS Hjältarna
  • Hem
  • Lektioner 4-6
    • Spara på vatten
    • Ett roligt och viktigt jobb
    • Globala målen om vatten
    • Bygg en vattenrenare
    • Film: Om vatten
    • Film: Om värme
    • Film: Om energi
  • Lektioner 7-9
    • Vatten – en mänsklig rättighet
    • VVS i samhället
    • Den hållbara skolan
    • Var kommer allt vatten i från?
    • Världens viktigaste jobb!
  • Piffa skolans toaletter
  • SYV

Vatten – en mänsklig rättighet

Inledning

Den här lektionen handlar om vatten och sanitet i världen. I lektionen lär vi oss om vattensituationen i världen och hur människor påverkas när de inte har tillgång till rent vatten och toaletter.

Ämnen

Biologi, Geografi och Samhällskunskap.

Källor till lektionen

  • unicef.se/fakta/vatten-och-sanitet
  • wateraid.org
  • globalamalen.se

Rent vatten och toaletter

Människor behöver rent vatten och tillgång till toalett. Men det är något som väldigt många människor saknar. 1 av 9 personer i världen har inte tillgång till rent vatten. Unicef anger att 800 barn under fem år dör varje dag på grund av smutsigt vatten, brist på toaletter och bristande kunskaper om hygien.

Majoriteten av de som inte har tillgång till en toalett bor i låginkomstländer. Utan tillgång till toalett tvingas människor uträtta sina behov utomhus vilket är farligt för hälsan eftersom det blir svårt med hygien och att hålla dricksvatten rent.

Globalt saknar 31 procent av alla skolor rent vatten, och 34 procent saknar toaletter. Bristen på toaletter gör att flickor upplever att de inte kan sköta sin hygien. När de har mens väljer de att stanna hemma och kommer efter i undervisningen. Problemen gör att många flickor slutar skolan.

Arbeta i grupper

Gå till unicef.se/fakta/vatten-och-sanitet och arbeta med uppgifterna:

  • Varför är rent vatten och toaletter en mänsklig rättighet?
  • Var någonstans i världen är det brist på vatten och hur påverkar det människor där?
  • Vilka är de fem huvudsakliga orsakerna till brist på vatten i världen?

Mål 6 i Globala målen

Så här skriver FN:s utvecklingsprogram (UNDP) om mål 6: Rent vatten och sanitet.

“Vatten är en grundförutsättning för allt levande på jorden, och därmed också en förutsättning för en hållbar utveckling. En mycket stor andel individer som lever i fattigdom saknar tillgång till rent vatten och grundläggande sanitet.”

Med de globala målen ställs tre krav för att hushåll ska anses ha tillgång till rent vatten:

  • Vattnet ska vara tillgängligt vid bostaden.
  • Tillgången ska vara konstant.
  • Vattnet ska hålla tillräckligt god kvalitet.

Enligt denna definition saknar nästan 30 procent av jordens befolkning tillgång till rent vatten. Av dessa tvingas nästan 160 miljoner människor – nästan lika många som bor i Tyskland och Frankrike – hämta orent dricksvatten ur sjöar, floder och dammar.

Arbeta i grupper

Gå till wateraid.org och globalamalen.se, läs mer om mål 6 och arbeta med uppgifterna:

  • Hur drabbas kvinnor och flickor av brist på rent vatten och tillgång till privata toaletter?
  • Hur påverkas människor som tvingas använda orent dricksvatten?
  • Vad kan vi göra för att hjälpa människor ur vatten- och sanitetskrisen?

Exit ticket

  • Vad handlar mål 6 i globala målen om?
  • Ge tre exempel på orsaker till brist på rent vatten i världen.

Koppling till kursplaner

Centralt innehåll

Biologi

  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling.

Geografi

  • Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas.

Samhällskunskap

  • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
  • Orsaker till och konsekvenser av en ojämlik fördelning av inkomster och förmögenheter mellan människor i Sverige och i olika delar av världen.
  • Kränkningar av de mänskliga rättigheterna i olika delar av världen och internationellt arbete för att främja mänskliga rättigheter.

Teknik

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar i det egna arbetet och i teknikutvecklingsarbeten i samhället, till exempel inom arkitektur och kollektivtrafik.

Lektioner

  • Vatten - en mänsklig rättighet
  • VVS i samhället
  • Den hållbara skolan
  • Var kommer allt vatten i från?
  • Världens viktigaste jobb!
VVS Hjältarna

En person som med grym yrkeskunskap och med hjälp av den senaste tekniken aktivt jobbar med klimatsmarta lösningar för att människor skall ha ett bra inomhusklimat, rent vatten och fungerande avlopp – det är en äkta VVS-hjälte!

Om webbplatsen

  • Om VVSYN
  • Integritetspolicy
  • Cookies
  • Sök på webbplatsen

Kontakta oss

Tel: 08-564 854 30
kontakt@vvsyn.se

Hantera cookie-inställningar

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse och för att webbplatsen ska fungera optimalt. Mer information finns i vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt och kan inte stängas av.

Analys-cookies hjälper oss att förstå hur webbplatsen används, så att vi kan förbättra funktioner och innehåll.

Dessa cookies används för att visa annonser och innehåll som är relevanta för dig.

Dessa cookies möjliggör förbättrade funktioner och personalisering, t.ex. videor och livechatt.